За тиждень теплокомуненерго не зможуть купувати газ – “Українська Стратегія Гройсмана” вимагає від Уряду виправити ситуацію

Через непродуманість новацій законодавства практично всі теплопостачальні підприємства держави незабаром можуть опинитися в катастрофічній ситуації – вони просто не зможуть купувати газ через борги споживачів і, відповідно, постачати гарячу воду, а з початком опалювального сезону українці опиняться перед загрозою проживання в холодних оселях. Не стануть виключенням і школи, дитячі садки, лікарні.

Так трапилося тому що НАК «Нафтогаз України» із 1 травня більше не буде єдиним постачальником газу для підприємств теплокомуненерго, а підприємства закуповуватимуть природній газ у ринкових умовах на загальних майданчиках. Однак чи не усі теплопостачальні підприємства мають мільйонну заборгованість за спожиті енергоносії – тільки по місту Вінниці вона сягає 136 млн грн. А законодавець передбачив чітко: газ на ринку боржнику не продадуть. Тож до 1 травня вкрай необхідно вирішити ряд питань: щодо врегулювання заборгованості підприємств теплокомуненерго за спожитий природний газ перед діючим постачальником природного газу, встановлення економічно-обґрунтованих тарифів, врегулювання заборгованості за надані послуги. Якщо питання боргів не буде врегульовано на законодавчому рівні, із 1 травня під загрозою опиняються усі без виключення підприємства теплокомуненерго.

Ця загрозлива ситуація не може лишити байдужими депутатів від “Української Стратегії Гройсмана”: відповідне звернення до Уряду та НКРЕКП оприлюднив сьогодні, 23 квітня, на сесії Вінницької обласної ради очільник фракції Олександр Хом`як. Наводимо повний текст звернення.

ЗВЕРНЕННЯ

депутатів фракції політичної партії  «Українська Стратегія Гройсмана»  Вінницької обласної Ради 8 скликання до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Національної  комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо необхідності законодавчого врегулювання діяльності підприємств теплокомуненерго в умовах роботи вільного ринку природного газу

 

Протягом 2021 року продовжується процес реформування ринку природного газу в Україні, зокрема шляхом створення умов для вільного ринку газу в тому числі задля забезпечення роботи підприємств теплокомуненерго.

Із 01 травня 2021 року завершується дія покладення спеціальних обов’язків (далі – ПСО) на Національну акціонерну компанію «Нафтогаз України», Це значить, що НАК «Нафтогаз України» із 1 травня більше не буде єдиним постачальником газу для підприємств теплокомуненерго, а підприємства закуповуватимуть природній газ у ринкових умовах на загальних майданчиках.

Однак підприємства ТКЕ області, як і більшість теплопостачальних підприємств України, не зможуть стати рівноправними учасниками ринку природного газу. Так, передбачена статтею 14 Закону України «Про ринок природного газу» можливість зміни постачальника газу унеможливлюється вимогою цієї ж статті щодо здійснення повного остаточного розрахунку з попереднім постачальником перед його зміною. Чи не усі теплопостачальні підприємства мають мільйонну заборгованість за спожиті енергоносії. А законодавець передбачив чітко: газ на ринку боржнику не продадуть.

Тож до 1 травня вкрай необхідно вирішити ряд питань: щодо врегулювання заборгованості підприємств теплокомуненерго за спожитий природний газ перед діючим постачальником природного газу, встановлення економічно-обґрунтованих тарифів, врегулювання дебіторської заборгованості за надані послуги. Якщо питання боргів не буде врегульовано на законодавчому рівні, із 1 травня під загрозою опиняються усі підприємства теплокомуненерго.

Ще одним проблемним питанням, яке гальмує роботу теплопостачальних підприємств, є неможливість з боку підприємств ініціювати укладання договорів на послуги з постачання теплової енергії. Законодавець передбачив, що ініціатором тут є мешканці і вони самі обирають, який договір укладати: колективний чи індивідуальний. Однак кінцева дата укладення такого договору невідома, адже залежить від того, коли закінчиться пандемія. У Прикінцевих положеннях Закону України «Про житлово-комунальні послуги» її відтерміновано на п’ять місяців з дня завершення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином.

Крім цього, є низка інших питань, які потребують термінового врегулювання на законодавчому рівні. Зокрема, Меморандум про непідняття тарифів для населення підприємствами теплопостачання на час карантину. Цим документом уряд гарантував теплопостачальникам компенсацію у тарифах. Але її механізм досі не передбачений. Відтак питання обіцяної компенсації не вирішено.

Враховуючи вищезазначене, ми, депутати Вінницької обласної Ради  8 скликання звертаємось до депутатів Верховної Ради України з клопотанням щодо першочергового розгляду та ухвалення наступних проєктів Законів України:

«Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (реєстр. № 3508).

Ухвалення змін, зокрема, надасть можливість реструктуризації заборгованості та списання штрафних санкцій підприємствам теплоенергетики та водопровідно-каналізаційного господарства, утворених (нарахованих) станом на 1 травня 2020 року, встановлення мораторію на нарахування та стягнення електропостачальниками та постачальниками природного газу штрафних санкцій на заборгованість, утворену після 1 травня 2020 року по категорії споживачів «населення», створення законодавчих підстав для узгодження та компенсації різниці між фактичними витратами та встановленими тарифами, що виникла з 01 січня 2016 року;

«Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати житлово- комунальних послуг» (реєстр. № 3613).

Змінами пропонується визначити порядок та умови реструктуризації заборгованості населення до 5 років, утвореної станом на 01 жовтня 2020 року,  за послуги, що надаються підприємствами житлово-комунальної галузі.

– «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання діяльності суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання» (реєстр. № 3912).

Пропонованими змінами удосконалюється механізм формування та встановлення тарифів на теплову енергію, у тому числі вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, а також врегульовується питання, пов’язане із розрахунками за теплову енергію, для виробництва якої використовується природний газ, шляхом скасування для підприємств теплопостачання рахунків із спеціальним режимом використання з 01 травня 2021 року.

Крім цього, для вирішення питання безперебійного забезпечення споживачів тепловою енергією в умовах дії ринку природного газу, звертаємось до Кабінету Міністрів України та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг із проханням внесення зміни до Кодексу газорозподільчих систем та Закону України «Про ринок природного газу» щодо особливих умов для теплопостачальних підприємств у частині:

1) можливості переходу, для теплопостачальних підприємств, до іншого постачальника природного газу при умові  заборгованості перед НАК «Нафтогаз України»;

2) зобов’язання газопостачальних організацій, не залежно від форми власності, в термін до 15 травня визначити фіксовану ціну природного газу для можливості підписання річних договорів на постачання природного газу;

3) не застосовування до підприємств теплокомуненерго поняття «добового балансування», зважаючи на неможливість теплопостачальних підприємств оперативно та точно спрогнозувати добові обсяги споживання природного газу”.

 

Останні новини

Новини

14 Травня
13 Травня